Een rijke geschiedenis met tevreden klanten

Verpakkingen sinds 1926

Gezocht: vertegenwoordigers van papier, papieren rollen en zakken in Zeeuws-Vlaanderen. Een jonge, ambitieuze Charles van Wijck zag in de jaren ’20 van de vorige eeuw een oproep in de krant en besloot het boerenbedrijf van zijn ouders, waar hij zijn draai niet kon vinden, achter zich te laten.

Charles had vertrouwen in zichzelf en ‘zijn’ producten. In 1926 vond hij een klein magazijn in de Zandstraat en op de fiets ging hij heen en weer tussen Spui (zijn toenmalige woonplaats) en het magazijn in Terneuzen. Niet veel later werden dat in de Brouwerijstraat 2 magazijnen, een kantoor en een bescheiden showroom aan huis. Een S(pui) en een T(erneuzen) in het logo met de W van Wijck werd het symbool van wat zou uitgroeien tot een succesvol familiebedrijf.

Charles gaf zijn ambitie en geloof in goed verpakkingsmateriaal door aan zoon Adri. In 1962 zette zoon Adri van Wijck zijn handtekening naast die van vader. Charles maakte van het eenmansbedrijfje een familiebedrijf van formaat in Zeeuws-Vlaanderen.

1962

1971

Een familiebedrijf dat Adri, samen met zijn Tini, vanaf 1971 draaiende zou houden door dik en dun. Vele bedrijven van Nieuw-Namen tot Cadzand kwamen al tientallen jaren voor hun benodigdheden naar Van Wijck. Adri en zijn geliefde Tini bleven zowel oude als nieuwe klanten de service, eerlijkheid en flexibiliteit bieden waar Van Wijck Verpakkingen nog steeds garant voor staat.

Constante verbetering leidde in 1992 tot flinke uitbreiding in magazijncapaciteit en een verhuizing naar de Hughersluys. Zo verzekerde Adri dat Van Wijck Verpakkingen genoeg ruimte had voor fikse groei en tevreden klanten.

1992

2007

De nieuwe generatie is ondertussen ook bij Van Wijck Verpakkingen te vinden. In 2007 kwam Adri’s zoon Marco het team versterken. Hij voelde zich, net als opa Charles, niet lekker op de plek waar hij werkte. Voldoening in je werk en creativiteit in je werkzaamheden, dat had hij nodig en dat vond hij bij het familiebedrijf wel, net zoals Charles 75 jaar geleden.

Waar vader Adri het assortiment uitbreidde en het bedrijf ondanks economisch slechte tijden liet groeien, daar is zoon Marco erg klantgericht met een 21ste-eeuwse kijk op aanvoelen wat klanten echt nodig hebben en creatieve, originele oplossingen vinden op vragen van klanten.

De nieuwe generatie is ondertussen ook bij Van Wijck Verpakkingen te vinden. In 2007 kwam Adri’s zoon Marco het team versterken. Hij voelde zich, net als opa Charles, niet lekker op de plek waar hij werkte. Voldoening in je werk en creativiteit in je werkzaamheden, dat had hij nodig en dat vond hij bij het familiebedrijf wel, net zoals Charles 75 jaar geleden.

Waar vader Adri het assortiment uitbreidde en het bedrijf ondanks economisch slechte tijden liet groeien, daar is zoon Marco erg klantgericht met een 21ste-eeuwse kijk op aanvoelen wat klanten echt nodig hebben en creatieve, originele oplossingen vinden op vragen van klanten.

2015

2024

Van Wijck Verpakkingen wordt opnieuw stil. Nicole, dochter, zus en steunpilaar in het bedrijf, komt onverwacht te overlijden. Klanten, leveranciers en collega-ondernemers zijn geraakt. Nicole had een rustige kracht, met een luisterend oor en een vaste hand in de administratie en verkoop. Wat ooit begon als ‘even bijspringen’ werd een jarenlange toewijding aan het familiebedrijf — en aan de mensen eromheen.

In 2025 neemt Van Wijck Verpakkingen afscheid van haar grondlegger. Adri van Wijck, de stille kracht achter het familiebedrijf, overlijdt op respectabele leeftijd. Jarenlang stond hij zij aan zij met zijn vrouw Tini, later met dochter Nicole en zoon Marco. Met zijn nuchtere visie, onverstoorbare inzet en oprechte betrokkenheid legde hij het fundament waarop het bedrijf nog altijd draait.

Zijn vertrek voelt als het sluiten van een hoofdstuk – niet alleen voor zijn familie, maar ook voor vele klanten en relaties die hem kenden als vakman én als mens. Marco draagt het bedrijf nu alleen verder, met de naam Van Wijck als kompas en met het verleden stevig verankerd in de toekomst.

2025

Maak kennis met ons team

Klaar voor een verpakking die meer zegt dan duizend woorden?

Of het nu om knapperige friet, luxe cosmetica of iets daartussen gaat – wij zorgen dat jouw product de aandacht krijgt die het verdient. Geen standaarddozen of dertien-in-een-dozijn tasjes, maar verpakkingen die werken, verleiden en verrassen. Van horeca tot retail, van bulk tot detail – wij denken mee, verpakken slim en leveren snel.

Maken we jouw verpakking legendarisch?